Wednesday, January 27, 2016

PERTANIAN DALAM ISLAM


Sektor pertanian telah menyumbang kepada asas pembentukan ekonomi Malaysia terutamanya semasa era selepas merdeka, yang pada masa tersebut majoriti penduduk tertumpu kepada kegiatan ekonomi berasaskan pertanian. Namun dengan kepesatan pembangunan dan kemajuan negara, sektor pertanian beransur-ansur dipandang sayu terutamanya oleh mereka yang tinggal di bandar. Sebenarnya, sektor pertanian ini mendatangkan banyak kebaikan kepada manusia.
Faedah yang paling dominan ialah sektor pertanian dapat memperluas peluang pekerjaan. Sesetengah masyarakat desa masih miskin dan ketinggalan malah kehidupan mereka umpama ‘kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’. Masalah ini dapat diatasi sekiranya mereka melibatkan diri dalam sektor pertanian kerana terdapat bantuan kerajaan dari segi pemodalan, kewangan, khidmat nasihat, teknologi, dan juga penyelidikan. Jadi, sektor pertanian ini secara langsung dapat menambahkan lagi peluang pekerjaan masyarakat.
Selain peluang pekerjaan, bekalan bahan mentah penting kepada sektor ekonomi sekunder dalam pemprosesan makanan. Hasil pertanian banyak digunakan dalam proses pengeluaran bahan makanan yang boleh dijadikan sebagai produk eksport. Eksport makanan yang juga merupakan hasil pertanian adalah seperti kelapa sawit, koko, lada hitam, beras dan sebagainya. Lantaran itu, kos pengeluaran dapat diminimumkan kerana harga bahan mentah yang dibekalkan oleh sektor pertanian adalah murah berbanding dengan pasaran antarabangsa.
Pada masa yang sama, sektor pertanian membekalkan bahan makanan untuk kegunaan domestik rakyat. Sebagai contoh, beras merupakan makanan asas penduduk Asia. Kita tidak perlu membelanjakan wang yang banyak untuk memperoleh beras kerana padi banyak diusahakan di negara ini. Oleh itu, kita dapat menikmati harga makanan yang rendah, hasil sumbangan sektor pertanian.



Maksud  Pertanian ialah pengeluaran makanan dan barangan melalui perladangan, penternakan, dan perhutanan. Ia merupakan perkembangan utama yang membawa kepada kebangkitan tamadun, dengan penanaman dan penternakan mewujudkan lebihan makanan dan seterusnya membolehkan pembangunan masyarakat yang lebih padat dan berstrata. Kajian pertanian dikenali sebagai sains pertanian

”Dan di bumi ini terdapat bahagian-bahagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman dan pohon kurma yang bercabang dan yang tidak bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebahagian tanam-tanaman itu atas sebahagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berpikir.”
–Surah Al-Ra’d ayat 4-


Pertanian merangkumi pelbagai bidang dan  teknik, termasuk cara meluaskan tanah untuk bercucuk tanam dengan membina terusan air dan bentuk pengairan yang lain. Penanaman tanaman di tanah suai tani dan penternakan haiwan di kawasan ragut merupakan asas pertanian. Pada abad yang lalu, pengenalpastian dan pengkuantitian pelbagai bentuk pertanian telah menjadi perkara yang dipentingkan. Di dunia maju, julat bentuk tersebut biasanya terbentang antara pertanian mampan (misalnya, permakultur dan pertanian organik) dan pertanian intensif (misalnya, pertanian perindustrian).
Dalam islam, Kepentingan bidang pertanian pada pandangan Islam dapat dilihat daripada banyaknya ayat al-Quran yang menyebutkan mengenai hasil tanaman dan buah- buahan yang pelbagai.
Sabda Nabi bererti: "Carilah rezeki dari khazanah bumi."
(Hadis riwayat at-Tabrani)

Kegiatan pertanian dari aspek akidah dapat mendekatkan diri seseorang kepada Allah. Hal ini kerana tanda kebesaran Allah dapat dilihat dengan jelas dalam proses kejadian tumbuh-tumbuhan atau tanaman.

Dalam al-quran ada menyebut
Atau siapakah yang telah menciptakan langit dan bumi dan yang menurunkan air untukmu dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu kebun-kebun yang berpemandangan indah, yang kamu sekali-kali tidak mampu menumbuhkan pohon-pohonnya? Apakah di samping Allah ada tuhan (yang lain)? Bahkan (sebenarnya) mereka adalah orang-orang yang menyimpang (dari kebenaran).”
–Surah Al-Naml ayat 60-



Melakukan usaha pertanian lebih membuatkan seseorang itu memahami hakikat sebenar tawakal kepada Allah dan beriman kepada kekuasaan-Nya. Petani walaupun perlu bekerja keras dan menggunakan segala kepakaran untuk menjayakan usaha pertaniannya, yang memberikan hasil adalah  Allah. Dalan riwayat, Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ e مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَغْرِسُ غَرْسًا أَوْ يَزْرَعُ زَرْعًا فَيَأْكُلُ مِنْهُ طَيْرٌ أَوْ إِنْسَانٌ أَوْ بَهِيمَةٌ إِلَّا كَانَ لَهُ بِهِ صَدَقَةٌ 
Maksudnya: “Tiada seorang muslim menanam dan bertani maka hasil pertaniannya itu dimakan oleh manusia, binatang dan sebagainya melainkan dia akan menerima ganjaran pahala sedekah dalam riwayat yang lain: “melainkan dia akan menerima pahala sedekah hingga hari Kiamat”.                                                                                                   (Hadis riwayat Muslim)





KRONOLOGI ERA PERKEMBANGAN PENANAMAN PADI
Pada zaman dahulu:

Sebelum padi ditanam, tanah sawah hendaklah terlebih dahulu dibajak dan digemburkan. Bagi membajak sawah, kerbau digunakan pada zaman dahulu. Petani akan memasang tenggala (alat pembajak yang diperbuat daripada kayu) dan ditarik oleh kerbau. Selepas kerja menggala selesai, kerbau sekali lagi digunakan bagi kerja-kerja menyisir (atau menyikat) tanah menggunakan sisir besi bagi menggemburkan tanah. Pada zaman dahulu para petani menggunakan kerbau untuk membajak sawah, mereka memukul kerbau agar  berjalan untuk membajak sawah. Penggunaan kerbau untuk membajak sawah mengambil masa yang lama untuk menyiapkan satu sawah padi.
Pada zaman pertengahan:
Untuk pengubahan hasil yang lebih baik,  Para petani telah mengubah system bajak sawah dari menggunakan kerbau kepada traktor. Ini berubah kerana hasil tanaman padi tidak meningkat dan perubahan penggunaan untuk membajak sawah terpaksa ditukar. Penggunaan traktor dapat mengurangkan masa bajak,kerana penggunaan kerbau mengambil masa masa yang lama. Tetapi penggunaan traktor menyebabkan peningkatan kos dari segi wang ringgit untuk penyelenggaraan traktor minyak.

Pada zaman sekarang:
Setelah perubahan berlaku, pada zaman sekarang penggunaan bajak sawah menggunakan kerbau dan traktor sudah ditukar kepada traktor yang lebih besar dan mempunyai implement. Penggunaan traktor ini lebih cepat dari penggunaan kerbau dan traktor pada zaman pertengahan. Penggunaan jentera ini lebih menjimatkan masa petani untuk menanam padi.










TIGA CONTOH KEMUSNAHAN ALAM SEKITAR DAN IMPLIKASINYA
1.      Pencemaran Udara
Pencemaran udara bermaksud satu keadaan yang melibatkan bahan kimia,jisim zarah yang terkandung dalam udara sehingga berlakunya perubahan dan ketidakselesaan.Bahan-bahan tersebut terampai di udara dan memberi kesan negatif kepada manusia,tumbuhan dan haiwan.Bahan-bahan ini akan memasuki kedalam tubuh manusia melalui pernafasan dan berupaya menyekat pengaliran oksigen ke dalam salur-salur darah. Jenis-jenis bahan pencemar ialah Sulfur dioksida,karbon monoksida,nitrogen dioksida dan ozon,allergen dan plumbum dan logam-logam lain. Contohnya pembakaran secara terbuka oleh petani yang membakar jerami padi dan membakar tunggul-tunggul kayu di kawasan pertanian.
2  Implikasi Pencemaran Udara
Kesan utama kepada kesihatan manusia adalah sistem pernafasan.Gas-gas seperti karbon monoksida akan meracuni sistem pengangkutan oksigen dalam darah akan melambatkan tindakbalas manusia sehingga menyebabkan mengantuk,penyakit lelah dan mengurangkan fungsi paru-paru.Bahan tercemar seperti nitrogen oksida akan menyebabkan edema dan pendarahan pulmonary.Contoh bahan tersebut ialah gas ozon,ia boleh menimbulkan inflamasi pada paru-paru.Manakala habuk,asap,kabus,wap atauvbahan-bahan lain juga akan menjejaskan mata dan penglihatan manusia.Hasil kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia(WHO)menyatakan sebanyak tiga juta manusia mati setiap tahun disebabkan oleh pencemaran udara.
2.                3.Pencemaran Air
Pencemaran air didefinisikan sebagai apa-apa perubahan langsung atau tidak langsung kepada sifat-sifat fizikal, haba, biologi, atau radioaktif iaitu mana-mana bahagian alam sekitar yang melepaskan, mengeluarkan, atau meletakkan buangan ini sehingga menjejaskan kegunaannya dan menyebabkan suatu keadaan merbahaya dan memudaratkan kesihatan, keselamatan dan kebajikan pihak awam, atau kehidupan lain seperti burung, hidupan liar, ikan dan hidupan akuatik serta tumbuh-tumbuhan air. Contohnya penggunaan baja kimia dan racun kimia oleh golongan petani.



Implikasi Pencemaran Air
Pencemaran air akan memberi kesan kepada kesihatan menusia. Air yang tercemar mengandungi bahan kimia seperti sodium, nitrat, merkuri dan sebagainya yang boleh memudaratkan kesihatan manusia. Contohnya, sodium memberi implikasi kepada jantung, manakala merkuri dan plumbum pula boleh menyebabkan masalah saraf. Terdapat pelbagai penyakit yang berjangkit melalui air minuman dan air mandian seperti disentri, salmonela, cryptosporidium dan hepatitis.
Pencemaran air juga memberi kesan kepada tanah basah. Tanah basah menyediakan habitat kepada banyak organisma hidup dan spesies tumbuhan. Apabila fosforus daripada pencemaran bahan kimia ditambah dalam sistem air, rumpai air akan tumbuh dengan banyak.. Dengan peningkatan fosforus, ianya akan menyebabkan menyebabkan ekosistem menjadi tidak seimbang.
3.     
      Pencemaran Tanah
Pencemaran tanah dapat ditakrifkan sebagai perbuatan yang berlaku kepada sesuatu kawasan
sehingga terjadi pertukaran warna,kesuburan,dan  hakisan. Ia disebabkan oleh bahan buangan  dalam bentuk cecair atau pepejal. Dalam pertanian padi pembuangan sisa-sisa seperti guni baja,penggunaan baja dan racun yang membahaya ke atas tanah menyebabkan tanah berasid.

Implikasi Pencemaran Tanah
Penyebaran kuman-kuman penyakit merupakan salah kesan yang akan timbul kesan daripada pencemaran tanah. Haiwan-haiwan perosak seperti tikus,lipas dan lalat akan tertumpu di kawasan itu dan menyebarkan kuman-kuman penyakit ke tempat lain. Jika makanan yang dihinggapi lalat atau dimakan lipas,seterusnya di makan oleh manusia tanpa sengaja maka manusia akan mudah diserang keracunan makanan dan seterusnya diserang penyakit yang serius.

Hakisan tanah juga akan turut terjadi jika pencemparan tanah berlaku. Hakisan tanah adalah salah satu fenomena yang sering berlaku di seluruh negara. Ianya bukan sahaja merugikan dari sudut kewangan dan ekonomi bahkan juga mengancam keselamatan dan nyawa manusia,misalnya tanah runtuh dan gempa bumi.


Penjelasan di atas menggambarkan bahawa Islam memberi perhatian dan sangat menggalakkan kepada sektor pertanian. Malahan Islam memberi panduan dalam memastikan segala aktiviti pertanian iaitu bermula daripada projek dijalankan hinggalah kepada proses pemasaran dan jualan menurut garis panduan yang jelas dan adil demi mengelakkan perbalahan di antara penjual dan pembeli.
Walau bagaimanapun, perhatian tidak seharusnya diberikan hanya kepada sektor ini dengan mengabaikan kepentingan sektor-sektor lain kerana matlamat utama kita ialah mencapai keseimbangan di dalam segala bidang untuk memenuhi tuntutan fardhu kifayah dalam rangka membangun negara dan ummah. Tetapi kita juga perlu mengambil kira kesan-kesan yang akan berlaku jika pertanian di Malaysia masih lagi menggunakan bahan-bahan yang merbahaya kepada manusia dan alam sekitarnya.
Hakikat betapa Islam sangat menggalakkan sektor pertanian jelas daripada peruntukkan yang ada di dalam syariah. Sebagai contoh, sesiapa sahaja yang mengusahakan tanah terbiar dengan jayanya akan mendapat hak milik kekal terhadap tanah berkenaan berdasarkan pendapat kebanyakan ulama. Peruntukkan ini jelas memberi intensif kepada pengusaha-pengusaha bidang pertanian yang mengusahakan tanah terbiar atau mati. Perkara ini disebutkan dalam riwayat Aisyah Radhiallahu ‘anha, Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Maksudnya: “Sesiapa yang memakmurkan (mengusahakan) tanah yang tidak dimiliki oleh sesiapa maka dia lebih berhak terhadapnya”. 
(Hadis riwayat Al-Bukhari)



No comments:

Post a Comment