Friday, January 22, 2016

HAKIKAT KEHIDUPAN

Janganlah kita menyangka bahawa pepohonan dan taman-taman yang hijau itu akan abadi, jangan kita kira bahawa rumah yang kita duduk dengan aman dan nyaman boleh menyelamatkan kita dari azab Allah. Jika Allah menghendaki maka keadaan boleh sahaja berubah dengan sekelip mata sahaja, Dia bisa mendatangkan seksa-Nya bila-bila sahaja,ketika waktu malam  kita nyenyak tidur, ataupun dipagi yang cerah ketika kita sedang bermain dan bergurau dengan anak dan keluarga, seperti yang difirmankan dalam surat Al A'raf ayat 97-99, maksudnya:

"Maka apakah penduduk negeri-negeri itu merasa aman dari kedatangan seksaan Kami kepada mereka di malam hari di waktu mereka sedang tidur?" (QS. 7:97).


Sesiapa pun yang ingin meraih kebahagiaan dan keselamatan hidup didunia dan akhirat, hendaknya ia mulai menerapkan rasa takut kepada Allah dalam setiap gerak langkahnya.

Kerana hanya dengan kita takut kepada Allah SWT, maka kita akan dapat selamat dari kelalaian dan selamat dari segala macam perbuatan dosa atau maksiat. Selain takut kepada Allah SWT, kita pun harus penuh harap hanya kepada Allah.

Allah SWT berfirman: Dan orang-orang yang memberikan apa yang telah mereka berikan, dengan hati yang takut, (karena mereka tahu bahwa) sesungguhnya mereka akan kembali kepada Tuhan mereka (QS. Al-Mukmin [23]: 60).

No comments:

Post a Comment